Lunde

Tidlig på 1950 tallet hadde Heradsstyret i den lille kommunen Lunde i Telemark innsett at noe måtte gjøres med den økende arbeidsløsheten i bygden. Lunde var en jord- og skogbruks bygd, men store barnekull i mellomkrigsårene gjorde at det ikke var arbeid til alle innenfor disse næringene. Kommunen innså at de måtte legge til rette for nye arbeidsplasser om de skulle hindre fraflytting. Det ble derfor opprettet en "tiltaksnemd" som fikk i oppgave å skaffe industri til bygden. Det ble annonsert i de største norske avisene etter foretak som var interessert i å etablere seg i bygden.

Per Kohl-Larsen og Lundes ordfører Olav Haugane

Aftenposten mars 1954

Kohl-Larsen så annonsene og tok kontakt med kommunen. Kommunen var umiddelbart positiv og ønsket å legge alle forhold til rette. Det tok likevel et par år før Per Kohl-Larsen valgte å legge virksomheten til Lunde.

Per Kohl-Larsen holdt til i lokalene til Den Norske Bilfabrikk på Kambo ved Moss, og hadde planer om å drive produksjonen av sin bil der. På Kambo kom han i kontakt med Erling Fjugstad som Per Kohl-Larsen ansatte. På Kambo jobbet Per Kohl-Larsen sammen med Fjugstad og Falch med å klargjøre Trippel`s karosseriformer for å sette i gang produksjon. Flere uheldige omstendigheter gjorde at de måtte ut av lokalene ved Kambo, og de måtte forsøke å finne et nytt sted å starte produksjonen.

Per Kohl-Larsen kontaktet da på nytt Lunde kommune, og besluttet å flytte fabrikken. Han fikk et lån på 25 000 kr fra kommunen som skulle være rente og avdragsfritt i 5 år. Kommunen skaffet gratis produksjonslokaler i ett år og de ordnet med boliger for Falch, Fjugstad og Kohl-Larsen med familier.

Falch, Fjugstad og Kohl-Larsen flyttet til Lunde sommeren 1956 og startet umiddelbart arbeidet med å utvikle en bil.