Bil for bil

Fra fabrikken ble det levert med sikkerhet levert 3 ferdige biler til kunder. I tillegg kom den første kjørbare bilen som ble ble omtalt som “Prøvevognen” og som ble benyttet til utprøvning og testkjøring. Bilen som ble presentert som den aller første bilen var antakelig kun et karosseri som ble vist frem for pressen.

Ut fra deler og støpeformer som var igjen etter produksjonen av Troll-bilene bygde Harald Aspheim den 6. Troll-bilen. Det er mulig at deler av det første karosseriet som ble vist frem ble benyttet ved bygging av denne bilen. I tillegg kommer et karosseri som Per Kohl-Larsen hadde med seg til Farsund, og som fortsatt eksisterer.

Alle de 4 bilene som med sikkerhet ble laget på fabrikken eksisterer i dag, i tillegg til den som ble satt sammen av Harald Aspheim.

Oversikt over de ulike chassisnummer finner du HER.

Første Troll-bil som ble vist frem for pressen i oktober 1956

Dette er den første bilen som ble vist frem for pressen i oktober 1956. Dette var kun et karosseri som var lagt oppå et chassis, og var aldri en kjørbar bil. Karosseridelene ble lagt til side etter at de var vist frem. Legg spesielt merke til annen design på panser og luftinntak.

Mer info om denne bilen finner du HER.

Foto: Bjarne Lia

"Prøvevognen". Troll-bil med chassisnummer VID 01-56 da den var utstilt ved det gamle kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer

Dette er antakelig samme bil som ble vist frem for pressen i desember 1956, og som ble omtalt som “prøvevognen”. Denne bilen har gått gjennom en rekke endringer, og ble også benyttet av Per Kohl-Larsen privat etter at fabrikken i Lunde ble lagt ned. Denne bilen befant seg i mange år i USA, før den ble gjenoppdaget omkring 1994 og ble hentet tilbake til Norge. Den har gjennomgått en omfattende restaurering i regi av Norsk Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer.

Mer info om denne bilen finner du HER.

Foto: Bjarne Lia

Første bil til kunde: Trollbil med chassisnummer VDN 1156 da den var utstilt på Norsk Vegmuseum på Lillehammer

Norsk Studentersamfund mottok den første Troll-bilen som ble levert til en kunde. Det skjedde 30. april 1957.

Denne Troll-bilen tilhører i dag Ugland i Grimstad.

Mer info om denne bilen finner du HER.

Foto: Bjarne Lia

Andre bil til kunde: Trollbil med chassisnummer T-3-71.693 da den var utstilt på det gamle Norsk Vegmuseum på Lillehammer

Taket på denne bilen har senere blitt bygd om og bilen er lakkert rød. Bilen tilhører Norsk Teknisk Museum, og har vært stilt ut ved Norsk Kjøretøyhistorisk Museum på Lillehammer.

Mer info om denne bilen finner du HER.

Foto: Bjarne Lia

Tredje bil til kunde: Trollbil med chassisnummer 71694.

Den tredje Troll-bilen som skulle vært levert til en kunde ble ferdig like før jul 1957. Det var en privatperson som skulle motta denne bilen. Men bilen ble beslaglagt av Namnsmannen i Skien mens den var hos salmaker for ferdigstillelse. Bilen ble antakelig solgt gjennom Namnsmannen for å betale tilbake på lånet som fabrikken hadde i Holla sparebank. Denne bilen var antakelig sort da den var ferdigstilt på fabrikken.

Denne bilen er nå hvit, og eies av Ole Christian Simonsen på Sandnes ved Stavanger.

Mer info om denne bilen finner du HER.

Foto: Bjarne Lia

Trollbilen i Lunde, "Troll 6" med chassisnummer 71.695

Denne bilen ble satt sammen av deler som var igjen etter fabrikken av Harald Aspeheim i 1961. Dørene på denne bilen er hengslet i forkant, og ikke i bakkant som på de originale bilene. Se egen presentasjon av denne bilen. Denne bilen omtales som “Troll 6”, men hadde antakelig vært mer korrekt å omtale som “Troll 5”.

Denne bilen tilhører Streetcars Lunde, og er stilt ut i Lunde i Telemark.

Mer info om denne bilen finner du HER.

Foto: https://www.xn--smrekoppen-1cb.no/troll7

Troll 7

Troll 7 er en bil som er bygget av en gruppe studenter ved NTNU i perioden 2017-18. Bilen er bygget ut fra de samme støpeformene som den 6. Trollbilen. Håvard Teigen som var sentral i byggingen av "Troll 7" er barnebarnet til Harald Aspheim, som bygde "Troll 6" og eier de eksisterende støpeformene til Troll-bilene.

Les mer om bilen HER, eller på nettsidene til Smørekoppen Engineering