Prøvevognen

Per Kohl-Larsen importerte en 1953 Gutbrod Superior fra Tyskland som han registrerte på norske skilt 10. oktober 1956. Bilen hadde tysk registreringsnummer S-C506, og fikk norsk registreringsnummer C-71333. Bilen hadde chassisnummer 71515E. Motornummer ble ikke oppgitt i forbindelse med registrering.

Denne Gutbrod Superior ble demontert, og chassis med motor ble benyttet på den første kjørbare Troll-bilen. Skiltene C-71333 ble innlevert 20. februar 1957.

Gutbrod Superior 1953 modell som Per Kohl-Larsen importerte fra Tyskland. Til venstre ved Nomevann på tyske skilter, til høyre utenfor Troll-bil fabrikken i Lunde på norske skilter. Per Kohl-Larsen på bildet til høyre

“Prøvevognen” som ble vist frem i begynnelsen av desember 1956. Foto: Ragge Strand, Billedbladet NÅ / Digitalarkivet.no

“Prøvevognen” som ble vist frem i begynnelsen av desember 1956. Til venstre med Erling Fjugstad i koffertrommet. Legg særlig merke til instrumentene som ikke finnes tilsvarende i noen av de bevarte bilene. Foto: Ragge Strand, Billedbladet NÅ / Digitalarkivet.no

Den første bilen hadde flere særegne detaljer som ingen av de andre bilene har. Grillen og luftinntaket på panseret hadde en annen design. Dette var også den eneste bilen hvor det var mulig å åpne dørene 90 grader og bilen har ikke pyntelist på fremre «støtfanger». Interiøret var tofarget i rød og hvit skai. Dashbordet hadde et særegent ovalt speedometer. Det var også montert en bilradio, askebeger, klokke, speil og flere brytere. På bildene kan en også se de innvendige trelistene i øvre del av dørtrekkene. Både rundt vinduene på dørene og sidevinduene bak var det forniklede lister utvendig, i tillegg til at bilen hadde forniklet «takrenne» på begge sider. Sidevinduene bak hadde også rettere vinkler enn hva de andre bilene hadde, og dørene har en «fordypning» bak utvendig dørhåndtak. Bensinpåfyllingen var på høyre side mellom bakluken og bakvinduet. Bilradioen var en Phillips NX634V som de fikk lånt fra Phillips. Denne radioen hadde i 1957 en utsalgspris på ca 600 kr.

Dette er samme bil som er fotografert utenfor Stortinget i januar 1957. Bilder fra mai 1957 viser at denne bilen har fått byttet panser, og har da samme panser som de andre Troll-bilene. Antakelig skyldes det at de hadde utfordringer med å få nok kjøling til motoren og måtte designe et større luftinntak.

Til venstre er “Prøvevognen” plassert foran stortinget i januar 1957. På bildet til høyre er prøvevognen bilen til venstre. Legg merke til at panser og luftinntak er endret.

Per Kohl-Larsen var innblandet i en kollisjon med «prøvevognen» i Moss-området omkring 12 oktober 1957. Han skal ha pådradd seg en hjernerystelse i kollisjonen, og var sengeliggende i flere dager. Skadeomfanget på bilen er ikke kjent. Troll-bilen skal også ha vært involvert i andre kollisjoner.

Det finnes bilder fra 1957 hvor det pågår reparasjon av en Troll-bil som antakelig er «prøvevognen». På disse bildene dokumenteres det at bakparten på bilen byttes. Denne reparasjonen kan forklare at senere bilder av bilen viser at bensinpåfyllingen er på venstre side av bilen, og ikke på høyre side som den opprinnelig var. Bensintanken til bilen ligger mellom baksete og bagasjerom. Disse bildene viser også at bilen som repareres har de samme profilene omkring sidevindu bak og omkring døren som den første kjørbare bilen. Bilen har også de samme fordypning bak dørhåndtakene og de samme paneler på innsiden av dørene. Instrumentene i dashbordet er endret i forhold til bildene fra desember 1956.

Reparasjon av Troll-bil 1957. Bilde over viser detalj fra interiøret fra bildet til venstre.

Foto: Per Kohl-Larsen

Bilder som antakelig er tatt i 1958 etter at Per Kohl-Larsen har flyttet til Farsund, viser det som ser ut til å være den samme bilen med bensinpåfylling på venstre side under sidevinduet. Bilen har fortsatt de samme karakteristiske profilene omkring sidevindu og dør, i tillegg til fordypningene under dørhåndtakene. Koffertlokket mangler den karakteristiske «T». Men det ser ut til at bilen har det samme dash-bordet som en ser på bildene av bilen under reparasjon.

Trollbil i Farsundområdet omkring 1958. Foto: Per Kohl-Larsen

Bilen har også et annet panser uten det karakteristiske «700» emblemet. Dette kan skyldes at bilen var involvert i en kollisjon i Farsund-området. Bilen skal da ha fått en skade fremme på høyre side. Senere bilder av bilen viser at den har fått tilbake et panser tilsvarende det den tidligere hadde. Det er også mulig at Per Kohl-Larsen har eksperimentert med ulike design på luftinntaket for å bedre kjøling av motor. Bilene hadde problemer med å få god nok kjøling av motor.

Denne bilen ble solgt på tvangsauksjon i Farsund i 1958. Bakgrunnen for tvangsauksjonen var krav fra trygdekassen i Lunde kommune. Kravet kom som følge av mangelfull innbetaling av trygdepremie for de som jobbet på Troll-bil fabrikken i Lunde.

Bilen presenteres i annonsen for auksjonen som «byggnr. 1». Bilen ble kjøpt av Ruth Kalleberg som registrerte bilen på nummeret K-12576. Selv om bilen ble solgt på auksjon lot ny eier Per Kohl-Larsen disponere bilen frem til den ble tatt med på et flyttelass til USA i 1963. I registreringskortet til bilen står det at den har motornummer 30952 og understells-nummer 01-56.

Bilder av bilen når den er registrert på nummer K-12576, viser at den fått montert et utvendig speil på venstre forskjerm, pyntelist på fremre «støtfanger» som går rundt hjørnet og frem til hjulbuene og den har bensinpåfylling på venstre side under sidevindu.

I 1995 ble bilen hentet tilbake til Norge og gjennomgikk en omfattende restaurering. Det var minst to vesentlige ting som var annerledes på bilen da den var tilbake i Norge. Bensinpåfyllingen er midt på bilen mellom bakvindu og bagasjelokk og det er en luftespalte mellom panser og frontrute. Om disse endringene er gjort før bilen ble tatt over til USA eller mens bilen var i USA er ikke kjent. Panseret på bilen ligner også på det panseret som stod på bilen før den ble registrert.

Det har ikke vært mulig å finne et chassisnummer på denne bilen, før det ble funnet under en del som var sveiset på rammen høsten 2019. Bilen har nå chassisnummer 71692 *. Motornummeret er 98276.

Før restaurering, like etter at bilen var hentet fra USA

Etter restaurering, på gamle kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer

Oppsummering i forhold til prøvevognen:

  • Første gang vist frem i desember 1956

  • Panser byttet våren 1957

  • Instrumentene på dashbordet har blitt byttet ut i 1957. Ut over det ser det ikke ut til at inventaret har gjennomgått endringer

  • Bakdelen på bilen ble byttet i forbindelse med en kollisjon i 1957. I den sammenhengen ble antakelig bensinpåfyllingen flyttet fra høyre til venstre side

  • Bilen hadde i 1958 før den ble registrert et panser uten «700» symbol i luftinntaket

  • Bilen ble i oktober 1958 registrert på skiltene K-12576

  • Bilen har før eller etter den ble registrert fått tilbake et panser med «700» symbol i luftinntaket, i tillegg har den fått en blank list på fremre støtfanger og utvendig speil på venstre forskjerm

  • Bensinpåfyllingen er flyttet til midt på bilen mellom bakrute og koffertlokk, i tillegg har den fått en luftespalte mellom panser og frontrute og et panser uten «700» symbolet i grillen. Dette har skjedd enten før bilen ble tatt over til USA i 1963, eller mens den var der. Bilen ble hentet tilbake fra USA i 1995.

Det kan ikke utelukkes at chassis har blitt byttet i forbindelse med skade. Motor og karosseri kan også ha blitt byttet en eller flere ganger. Dette understøttes av at bilen har to kjente chassisnummer, og at det er minst to ulike motornummer knyttet til bilen.

En annen mulig teori er at det har blitt laget to nesten identiske prøvevogner som har blitt brukt om hverandre. Altså at prøveskiltet kan ha blitt benyttet på to like biler. Det kan heller ikke utelukkes at Per Kohl-Larsen har hatt flere karosserier tilgjengelig, og har byttet karosseri på samme chassis. Det finnes ingen kjent dokumentasjon eller fotografier som underbygger noe av dette.

Bilen som var i USA har flere av særtrekkene som prøvevognen fra desember 1956 hadde og som ikke finnes på noen av de andre Troll-bilene. Mest uttalt er interiøret i bilen, fordypningen bak dørhåndtakene, forniklede «takrenner», forniklede lister omkring sidevinduene og profilene på sidevinduene. Bildene som dokumenterer utskifting av bakparten på bilen er med på å bekrefte at det ikke er usannsynlig at bensinpåfyllingen kan ha blitt flyttet i den sammenhengen. Det som taler mest mot at det er samme bilen er endringen av bensinpåfyllingen, endring av instrumentene, dashbordet og luftespalten mellom panser og frontrute.

Bilene hadde utfordringer med kjøling av motor, og det kan være årsaken til at luftespalten mellom panser og frontrute har blitt laget før eller mens bilen var i USA. Hvorfor bensinpåfyllingen har blitt flyttet er vanskeligere å finne en god forklaring på. Men det kan være så enkelt som at det har vært nødvendig å bytte ut bensintanken og den eneste tilgjengelige tanken som har passet i bilen på det aktuelle tidspunktet hadde røret for bensinpåfylling et annet sted.

Høsten 2019 ble det dokumentert at bilen nå har chassisnummer 71692 *, og ikke 71515E som var chassisnummeret til bilen Per Kohl-Larsen importerte fra Tyskland og antakelig bygde den første bilen på. Hva som er årsaken til dette er ikke kjent. Det er i to muligheter. Enten har Per Kohl-Larsen på et tidspunkt byttet chassis på prøvevognen, eller så har det vært to prøvevogner. En ting som kan underbygge at det fantes to prøvebiler er at ansatte på fabrikken har hevdet at det ble laget 5 kjørbare biler. Men det finnes per i dag ikke dokumentasjon for at det har eksistert mer enn 4 kjørbare biler som ble laget på fabrikken.

Ut fra den dokumentasjonen som er kjent per i dag, er det antakelig mest sannsynlig at Per Kohl-Larsen har byttet chassis på prøvevognen. Bilen skal ha vært involvert i flere kollisjoner, og chassiset kan ha fått skader som har gjort det mest hensiktsmessig å bytte hele chassiset. Det er også kjent at Per Kohl-Larsen hadde med seg minst ett ekstra chassis da han flyttet til Farsund. Det er ikke kjent hvilke nummer dette eller de chassis hadde.

Eierhistorikk:

  • 01.01.1958: Registrert med nummer K-12576. I registreringskortet står det K-11576, men det er antakelig en skrivefeil. Ruth (Bitte) Kalleberg, Farsund. I 1963 ble bilen tatt med til USA

  • 05.07.1995: Eier: Norsk Kjøretøyhistorisk museum, Lillehammer


Informasjon om eierne til bilen bygger på artikkelen “Troll’ene - bil for bil, eier for eier” skrevet av Roar Torgersen og Tor Ivar Volla, og ble publisert i Norsk Motorveteran pluss nr 7B 2015. Gjengitt med tillatelse fra Tor Ivar Volla.

* Pål Kvamme: Drømmen om Troll (2019), bok og Facebookside