Per Kohl-Larsen

Per Kohl-Larsen levde fra 1914 til 2001. Han var utdannet agronom og kom hjem til Norge omkring 1950 etter mange år i utlandet. Da hadde han blant annet jobbet en periode som kaffedyrker i Afrika. Per Kohl-Larsen hadde tysk far og norsk mor.

I 1950 pågikk fortsatt gjenoppbyggingen av Norge etter krigen. Det var rasjonering og kjøpsbegrensninger på en rekke varer, deriblant biler. Dette gjorde det svært vanskelig for en vanlig nordmann å skaffe seg sin egen bil.

Per Kohl-Larsen ønsket å gjøre noe med dette. Han begynte derfor å legge planer for produksjon av en norsk bil, i håp om at en norsk-produsert bil kunne omsettes på det norske markedet uten kjøpetillatelse.

Per Kohl-Larsen kom i kontakt med den tyske ingeniøren Hanns Trippel som lenge hadde jobbet med å utvikle biler. Trippel hadde en bil klar til produksjon, men manglet interessenter som ville starte produksjonen. Kohl-Larsen og Trippel ble enige om en avtale der Kohl-Larsen skulle starte lisensproduksjon av bilen i Norge, og Trippel skulle skaffe de nødvendige maskiner og deler. Flere misforståelser gjorde imidlertid at dette samarbeidet stoppet. Men da hadde allerede Kohl-Larsen mottatt støpeformene til bilen fra Trippel.

For å starte produksjonen av bilen og omgå myndighetenes restriksjoner på salg og produksjon av biler forsøkte Kohl-Larsen å starte “Norsk Selvbyggerlag for Biler”. Når Per Kohl-Larsen etter hvert måtte gi opp å produsere biler via selvbyggerlaget, ønsket han å komme i gang med egen bilproduksjon. Han ansatte Erling Fjugstad som jobbet på Den Norske Bilfabrikk på Kambo, og Bruno Falck som var ingeniør og jobbet for Trippel i Tyskland. Sammen jobbet de med å tilpasse Trippels støpeformer for å starte en norsk bilproduksjon.

Erling Fjugstad, Per Kohl-Larsen og Bruno Falck

Kohl-Larsen var mange ganger i kontakt med myndighetene og søkte om tillatelse til fritt salg av bilen. Av Industridepartementet fikk han tilsagn om fritt salg av 500 biler, men da søknaden skulle behandles i Handelsdepartementet ble søknaden om tillatelse til fritt salg avslått.