Tredje bil til kunde

Den tredje Troll-bil levert til kunde

Planen var at Troll-bil fabrikken skulle levere de tre eller fire første bilene til lotterier. Det tredje lotteriet som skulle motta en bil var Landsforeningen for kosthold og helse. Norsk Folkehjelp hadde også planlagt å ha en bil som gevinst. Avtaler var inngått, og kontrakter signert.

Men fabrikken i Lunde leverte antakelig aldri biler til disse lotteriene. Fabrikken hadde ikke de nødvendige midlene for å ferdigstille disse bilene, og disse lotteriene ønsket antakelig ikke å betale inn en ekstra sum for å ferdigstille bilene slik Studentersamfunnet og Røde Kors hadde gjort.

Imidlertid var det privatpersoner som var villig til å ta risikoen med å forskuddsbetale hele eller deler av kjøpesummen for å sikre seg en bil. En kunde fikk i september 1957 oppgitt at bilen han skulle motta hadde chassisnummer 71695. Dette chassiet ble senere solgt på tvangsauksjonen etter fabrikken, og ble benyttet ved bygging av «Troll 6». En annen kunde ble lovet bil med byggnummer 5/57 som skulle leveres 10. desember 1957. En tredje kunde fikk tilsagn om å motta en bil med chassisnummer 71696.

Kunden som ble lovet bilen med byggnummer 5/57 ble prioritert. Bilen ble gjort nesten ferdig og ble fraktet til salmaker i Skien for ferdigstillelse. Men de klarte ikke å skaffe nok penger for å hente ut bilen fra salmakeren, og den ble stående der noen uker. Mens den stod der ble den beslaglagt av namsmannen etter krav fra Holla sparebank som hadde lånt 50 000 kr til Trollbil-fabrikken. Denne bilen ble antakelig solgt på tvangsauksjon, og ble da sannsynligvis kjøpt av Knut Moen i Lunde. Det var han som hadde lakkert Troll-bilene. Det har tidligere blitt sagt at han fikk bilen som betaling for lakkeringsarbeid, men det er lite sannsynlig. Bilen ble antakelig lakkert sort på fabrikken. Dette understøttes av at Knut Moen i august 1957 leverer en regning på sort lakk til Troll-bil fabrikken.

Kunden som hadde blitt lovet denne bilen saksøkte så Per Kohl-Larsen for svindel. Dette førte etter hvert til en rettsak i 1961. Per Kohl-Larsen la både før og i rettsaken frem planer for å tilbakebetale pengene som flere kunder hadde betalt inn, og han ble i rettsaken frikjent etter tiltalen. Retten kunne ikke se at Per Kohl-Larsen hadde hatt personlig vinning på produksjonen av Troll-bilene.

Dette var antakelig den siste bilen som ble satt sammen på fabrikken. Bilen var sort, men har senere blitt lakkert hvit.

Foto: ukjent. Til venstre sort Troll-bil mens Knut Moen i Lunde eide den. Har på bildet prøveskilt H-333. I midten mens Jack Bratt på Ulefoss eide bilen. Helt til høyre chassisnummeret på denne bilen.

Bilen har i følge vognkortet understells-nummer 71694 som stemmer med nummeret som er preget på chassiet.

Denne bilen ble første gang registrert 10.03.1960, men den ble kjørt en periode på prøveskilt H-333 før den fikk nummeret H-28794.

Særlige kjennetegn på denne bilen er bensinpåfyllingen og en bredere gummilist omkring sidevinduene bak enn de andre Troll-bilene. Det kan ikke utelukkes at disse gummilistene er byttet i senere tid. Innvendig har bilen en «sofa» til forsete. Bilen hadde også flere blanke pyntelister og har fordypning bak dørhåndtakene.

Denne bilen eies i dag av Ole Christian Simonsen, Sandnes.

Eierhistorikk:

  • 10.03.1960 registrert med nummer H-28794, eier Knut Moen, Lunde

  • 17.03.1960 registrert med nummer H-28794, eier Jack Bratt, Ulefoss

  • 06.03.1962 registrert med nummer H-28794, eier Rolf Gustavsen, Ø. Borgen

  • 10.03.1963 registret med nummer H-28794, eier Karl Skilbred, Herøya

  • 1963/64 avskiltet og senere forflyttet til Skien

  • 1977/78 eier Ole Chr. Simonsen, Sandnes

  • 06.03.1986 registrert med nummer H-28794, eier Ole Chr. Simonsen, Sandnes

Informasjon om eierne til bilen bygger på artikkelen “Troll’ene - bil for bil, eier for eier” skrevet av Roar Torgersen og Tor Ivar Volla, og ble publisert i Norsk Motorveteran pluss nr 7B 2015. Gjengitt med tillatelse fra Tor Ivar Volla.