Hanns Trippel

Hanns Trippel (1908-2001) ble i mellomkrigsårene kjent i Tyskland for å produsere amfibiebiler. Like før krigen begynnte han å produsere disse for den tyske krigsmakten. Ved krigsutbruddet i 1939 hadde han 250 mann i arbeid i sin fabrikk i Homburg an der Saar. Etter at Frankrike hadde kapitulert ble Trippel innstallert på den gamle Bugattifabrikken i Molsheim. Denne fabrikken ble 15. januar 1941 omdøpt til Trippel-Werke GmbH, og her bygde han under krigen ca 1000 amfibiebiler av typen Trippel SG6. Denne bilen hadde en 2,5 liters Opel Kaptän motor.

Trippel SG 6

Etter krigen ønsket Trippel å sette igang egen bilproduksjon. I 1950 kunne han vise frem sin bil, Trippel SK 10 (TE106). Dette var en toseters sportsbil med metallkarosseri og en 600 ccm Zündapp hekkmotor. Bilen hadde også de karakteristiske “måkevingedørene”, en patent som Trippel senere solgte til Mercedes (og som de benyttet på sin klassiske 300SL). Trippel fikk laget fire forsøksbiler. I 1951 fikk han en avtale med en karoserifabrikk som hette Böbel. Det ble laget 20 eksemplarer av denne bilen, før fabrikken gikk konkurs våren 1952.

Trippel SK 10

Trippel kom så i kontakt med interessenter i Frankrike, som ønsket å produsere bilen hans på lisens. I 1953 sendte Trippel to av sine SK10 sammen med tegningene til Frankrike. Franskmennene ville gjøre noen endringer på karosseriet, i tillegg til at de ville støpe det i kunstfiber. Franskmennene ville også endre navnet til Marathon Corsaire. Dette skal ha vært det første forsøket på å bygge bil i glassfiberarmert plast utenfor USA (hvor blant annet Chevrolet`s Corvette ble laget i plast). Bilen skulle ha en 42 Hk hekkmontert Panhard motor. Bilen ble vist frem på “Pariser Automobilsalon” i oktober 1953. Den høstet store lovord, og interessenter både i Belgia og Østerrike ønsket å starte lisensproduksjon. Produksjonen i Frankrike ble forsøkt satt i gang, og de fikk ferdigstilt et par biler før fabrikken måtte gi opp.

Marathon Corsaire

Trippel fortsatte å utvikle sin bilmodell, og sommeren 1955 kunne han presentere sin nyeste bil; Trippel-Wagen 750. Dette var en 2+2 seters sportskupe med karosseri i glassfiber. Bilen hadde en tre-sylinders totaktsmotor fra Heinkel på 26 Hk. Dette var den første europeiske bil med “panorama-frontrute”. Denne bilen hadde også de spesielle “selvmordsdørene”, dører som var hengslet i bakkant. Trippel fikk laget noen prøve-eksemplarer av denne bilen, og “Etablissement Wilford” i Brüssel ville starte lisensproduksjon. Produksjonen i Belgia kom imidlertid aldri i gang.

Trippel-Wagen 750

Troll Sportskupè

Like etter dette kom Trippel i kontakt med Per Kohl-Larsen. De ble enige om å forsøke å starte produksjon i Norge. Kohl-Larsen kjøpte støpeformene til Trippel-Wagen 750, men flere misforståelser dem imellom gjorde at samarbeidet om produksjon aldri kom i gang. Kohl-Larsen fortsatte imidlertid med å videreutvikle disse formene, og disse ble senere til Troll-bilen.

Hanns Trippel ville likevel ikke gi opp sin ide om å bygge en bil, og han fortsatte der han var før han kom i kontakt med Kohl-Larsen. Han fikk laget en modifisert utgave av Trippel-Wagen 750. Denne bilen ble kalt “Weidner Condor”. Det ble laget ca 200 av denne bilen i perioden 1957-58 før den ble utkonkurrert av Karmann Ghia.

Etter dette gikk Trippel tilbake til å produsere amfibiebiler. Han utviklet en liten åpen bil som han kalte “Amphiecar”. Dette var en fritidsbil for det amerikanske og tyske markedet. Bilen ble produsert på 1960 tallet, og det ble laget til sammen ca 3500 av denne bilen.

Weidner Condor

Amphiecar