Det finnes ingen samlet oversikt over antall og hvilke nummer det var på de chassis Trollbil fabrikken hadde anskaffet.
Det finnes dokumentasjon på at Per Kohl-Larsen importerte to chassis i juli 1956 mens han fortsatt holdt til på Kambo ved Moss. Han importerte også høsten 1956 en Gutbrod Superior som ble demontert, og chassiset ble benyttet til «prøvevognen». Grunnlaget for tvangsauksjonen november 1959 i Lunde var inndrivelse av et lån hvor 5 chassis og 100 bensintanker var stilt som sikkerhet. Dette kan bety at fabrikken har hatt minst 8 chassis til disposisjon. Men det kan ikke utelukkes at de har hatt flere chassis, og det finnes heller ikke dokumentasjon på hvilke chassis som ble importert i juli 1956 og hvilke chassis som ble stilt som sikkerhet for lånet.
Men det som er sikkert:
4 chassis er benyttet på biler ferdigstilt på fabrikken
3 chassis ble solgt på auksjon i 1959 (hvorav ett ble benyttet til «Troll 6» og ett ble benyttet til å sette sammen en Gutbrod Superior)
1 chassis kassert (av nåværende eier av karosseriet Per Kohl-Larsen hadde med til Farsund)
Det betyr at det kan gjøres rede for 8 chassis
Eier: Kjøretøyhistorisk museum
Understellsnr i register: 71515E, senere: 01-56
Chassis nr på ramme: 71692*
Motor nr: 12952, 30952, 098.276
Særlige kjennetegn: Bensinpåfylling på tre ulike steder, ulike panser, ulike instrumenter i dashbord, blanke lister rundt sidevindu og dørvindu, spisse vinkler på sidevinduer, fordypning bak dørhåndtak, tofarget interiør med to separate seter, dører kan åpnes 90 grader
Registreringsnummer: C-71333 (reg nummer som Gutbrod Superior), K-12576, K-11576 (aldri vært reg på dette nummer, selv om den nå har dette nummeret)
Lotteribil: Stundentersamfundet (Første bil til kunde)
Eier: Ugland
Understellsnr i register: V.D.N. 1.165
Chassis nr på ramme: 71691
Motor nr: 098.253
Særlige kjennetegn: Bensinpåfylling, smale kanter på gummilister på sidevinduer, blank list på støtfanger, to separate seter
Registreringsnummer: C-18747, 17-72-73, E-106
Lotteribil: Norges røde kors (rød bil med ombygd tak) (Andre bil til kunde)
Eier: Teknisk museum
Understellsnr i register: T-3-71.693
Chassis nr på ramme: 71693
Motor nr: 098.279
Særlige kjennetegn: Bensinpåfylling, smale kanter på gummislister på sidevindu, blank list på støtfanger, sofa foran
Registeringsnummer: C-43441, C-5548, B-50789
Sort bil, senere lakkert hvit (Tredje bil til kunde)
Eier: Simonsen
Understellsnr i register: 71.694
Chassis nr på ramme: 71694
Motor nr: ukjent
Særlige kjennetegn: Bensinpåfylling, sofa foran, fordypning bak dørhåndtakene
Registreringsnummer: H-28794
Bil i Lunde ("Troll 6")
Eier: Streetcars Lunde
Understellsnr i register: 71.695
Chassis nr på ramme: 71695
Motor nr: 098.277
Særlige kjennetegn: Chassis solgt på auksjon i 1959. Benyttet på bil satt sammen av Harald Aspheim og som ble første gang registrert i 1961. Dørene er hengslet i forkant.
Registreringsnummer: H-65674, H-16886
Chassis
Eier:
Understellsnr i register:
Chassis nr på ramme: 71696
Motor nr:
Særlige kjennetegn: En kunde fikk tilsagn om å motta en bil med dette chassisnummer. Uvisst hvor dette har blitt av, men det er mye sannsynlig at det kan ha vært det tredje chassis som ble solgt på auksjonen i Lunde i 1959. Det er kjent hvem som kjøpte dette på auksjon, men det eksisterer ikke hos vedkommende og det er ikke kjent hvor det kan ha blitt av.
Registreringsnummer:
Chassis
Eier:
Understellsnr i register:
Chassis nr på ramme: 71697
Motor nr:
Særlige kjennetegn: Chassis solgt på auksjon i Lunde, kjøpt av Thorvald Aase. Han kjøpte også Gutbord-karosseriet som ble løftet av bilen som Per Kohl-Larsen importerte fra Tyskland i 1956 og monterte det på dette chassiet. Han registrerte så bilen som en Gutbrod Superior med registreringsnummer H-28289*
Registreringsnummer: H-28289
Chassis
Eier:
Understellsnr i register:
Chassis nr på ramme: 71515E ?
Motor nr:
Særlige kjennetegn: Chassis kassert av nåværende eier av karosseri som Per Kohl-Larsen hadde med seg til Farsund. Ut fra at de andre chassis inngår i en sammenhengende nummerserie kan det være en mulighet at dette chassis hadde nummer 71515E og var chassiset som angivelig ble benyttet på den første kjørbare bilen. Det kan heller ikke utelukkes at det har eksistert flere chassis, slik at nr 71698 også kan være en mulighet.
Registreringsnummer:
Oppsummering over de kjente chassis og Troll-biler:
Ut fra denne oppstillingen, ser det ut til at chassis som er kjøpt fra Gutbrod kan ha vært i en sammenhengende nummerserie, bortsett fra chassiet fra Gutbrod Superior som Kohl-Larsen demonterte.
Dersom det ikke dukker opp flere karosserier, chassis, komplette biler eller dokumentasjon som beviser at det har eksistert flere biler, er konklusjonen at det ble laget fire kjørbare biler på Troll-bil fabrikken. I tillegg kommer bilen som Harald Aspheim satte sammen av deler som var igjen etter fabrikken.
Det finnes ingen historikk på chassisnummer 71696 hos Biltilsynet. Antakelig var dette ett av de tre chassis som ble solgt på auksjon. Det er kjent hvem som kjøpte det, men chassis er ikke å oppdrive. Etterkommerne etter kjøperen kjenner heller ikke til hvor det kan ha blitt av. Antakelig har det blitt kassert.
Det har tidligere ikke vært mulig å finne et chassisnummer på “Prøvevognen”. Men høsten 2019 ble nummeret avdekket under en del som var sveiset fast på rørrammen. Chassiset har nummer 71692 *. Det kan derfor være en mulighet at Per Kohl-Larsen har byttet chassis på bilen han hadde med seg til Farsund, og at chassiset med nummer 71515E er chassiset som nåværende eier av det nyoppdagede karosseriet kasserte for noen år siden.
Det finnes heller ingen historikk på chassisnummer 71690 eller 71698 i Norge som kan bekrefte at disse chassis har blitt benyttet i Norge. Det finnes heller ingen dokumentasjon som kan tyde på at det har blitt importert flere chassis enn de 8 som det gjøres rede for i oversikten.
*Kilde: Paal Kvamme, “Drømmen om Troll” (2019), bok og Facebookgruppe